Hur jag kortade ner handläggningstiden

Ring och tjataOm man väntar på något gott kan man få vänta väldigt länge. När jag skickade in alla papper till bolagsverket fick jag höra att det skulle ta max två veckor att få ett organisationsnummer. När två och en halv vecka hade gått hade vi fortfarande inte hört något. Jag ringde då upp och fick prata med en handläggare. När hon hade letat upp min ansökan kunde hon meddela att första namnförslaget inte hade blivit godkänt men att min andra hade blivit det (hade ju givetvis skickat in en lista med förslag för att snabba upp handläggningstiden). Jag frågade då hur lång tid det skulle ta och blev lite förvånad när hon sa ”jag kan ju fixa det nu när jag ändå har papperen framme” och började knappa på en dator i bakgrunden. En minut senare frågade hon om jag hade papper och penna så att jag kunde skriva ner organisationsnummret. Jag vet fortfarande inte varför  handläggningstider kan vara flera veckor när att det tar 1 minut för en handläggare att ”fixa det sista”. Men sen är myndigheters handläggningstider något av livets mysterier (kommer skriva om arbetsförmedlingens snabbhet att vaska fram personal i ett senare inlägg).
Vad jag dock lärde mig var att om jag hade ringt tidigare hade jag haft organisationsnummret tidigare. Den som ringer mest har förtur. Se till att det är du.

Nästa erfarenhet: Hur man snabbt skapar sig en överblick av en bransch ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

7 kommentarer

  1. Tack Erik, Peter och Judith. Alltid roligare att skriva när folk läser. Hoppas att även kommande inlägg kommer att vara till glädje. Det var intressanta bloggar ni hade också. Intressanta TED-filmer.

  2. Detta är något jag praktiserar sedan länge. Men det gäller många andra scenarion också. Bara genom att ringa har du en personlig relation till handläggaren och det i sig sjläv är en drivkraft för denne att hjälpa dig.

    Att ställa sig snällt i den svenska kön, det är faktiskt inte någon som tackar en för.

  3. Razmus, sant det du säger. Kanske därför ”tricket” även fungerar på mig. Dom klienter/kunder som ringde betjänade jag alltid före dem som mailat och väntade på svar.

Leave a Comment.