Hur jag blev misstänksam mot ”kundstocksuppdateringar”

Redo för drabbningJag var kund hos faktureringsbolaget Kreditor och var väldigt nöjd med deras tjänst och service. En dag damp det ner ett brev i brevlådan där det stod att dom skulle ”uppdatera kundstocken” och ombad mig att skriva på ett nytt kontrakt och skicka in det omgående. Brevet var formulerat som att det var en rutingrej som just nu gick ut till samtliga klienter. Jag har redan lärt mig att lusläsa alla kontrakt innan jag skriver på dem och gjorde så även denna gången. Vid en jämförelse med det gamla kontraktet upptäckte jag att dom gjort flera förändringar som bara var till min nackdel och deras fördel. Många av förändringarna var dessutom riktigt dåliga för mig (bland annat att dom kunde hålla inne med utbetalningar ifall jag fick ökad försäljning). Eftersom det gamla kontraktet fortfarande gällde ringde jag och frågade varför jag skulle skriva på ett nytt som var betydligt sämre. Damen jag pratade med (som verkade deltidsanställd enbart för att sköta ”kundstocksuppdateringen”) gav den konstiga förklaringen att dom råkat slarva bort mitt gamla kontrakt och därför behövde att jag skickade in ett nytt. Jag frågade då om det var ok att jag skickade in en kopia på mitt gamla kontrakt istället för det nya (om det nu bara var slarv från deras sida som var problemet). Hon kunde först inte svara på det men efter lite övertalning gick hon med på att det borde fungera.
Det jag lärde mig av detta var att bli extra misstänksam när en leverantör kommer med ett nytt kontrakt. Det innebär med största sannolikhet att han vill förbättra sina villkor på bekostnad av dina. Om det inte anges väldigt goda skäl till detta behöver du inte acceptera det utan kan fortsätta enligt det gamla kontraktet.

Ärlig som jag är gjorde jag inga ändringar i kontraktet innan jag faxade in det.

Läs mer: Lova inget som du är beroende av tredje part för att hålla ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

6 kommentarer

  1. Ja, visserligen men om jag skulle gjort det varje gång en av mina leverantörer gjorde en tabbe skulle jag snart inte ha några leverantörer. Kommer snart skriva saker som får den här incidenten att blekna i jämförelse.
    I det här läget kom 35% av vår omsättning via kreditor, det fanns inga konkurrenter med likvärdig tjänst (den som fanns hade gått i konkurs ett år tidigare), vi behövde all försäljning vi kunde få och julruschen hade precis börjat. Istället för att avbryta sammarbetet valde jag att fortsätta men med ett vaksamt öga.

  2. Hej Tore,

    Jag blir oerhört bekymrad av att du fått ett olustigt intryck av processen när vi uppdaterade våra villkor.

    Ring gärna mig så kan jag ta reda på vad din kontaktperson har sagt.

    Mvh
    Jacob Lovén
    Partner- & Marknadsföringschef
    Kreditor Europe AB
    08-120 120 23

  3. Hej Jacob!

    Jag såg ditt inlägg 17:30 en solig fredagseftermiddag. Jag har nu mailat dig om saken (med en lite mer informativ beskrivning av händelseförloppet), vi kan höras på måndag.

    Mvh

    Tore

Leave a Comment.