Det är lätt att sätta in alla fakturor och kvitton i en pärm. Tyvärr är det också lätt att ta ur dem när man behöver kolla upp något.
Ibland skulle jag bara titta på några prisuppgifter på en gammal faktura eller kolla ett telefonnummer. Jag plockade ur fakturan och tänkte högt för mig själv att jag skulle sätta tillbaka den så fort jag var klar med den. Tre månader senare fick jag lägga en hel förmiddag på att hitta den. Den hade trillat av bordet och letat sig in under en bokhylla.
När jag upptäckte att jag la väldigt mycket tid på att bara leta gamla fakturor satte jag upp en regel för mig själv. Jag skulle alltid ha alla bokföringspapper i pärmen. Om jag behövde använda en faktura skulle jag ta en kopia. Efter det slapp jag leta efter fakturor.
Ibland frågar vänner mig om tips angående företagande. Kanske gör de det för att vara snälla men jag brukar alltid svara samma sak.
Sätt in fakturorna direkt i en pärm. Ta sen aldrig ur dem ur pärmen.
Sen får vi inte glömma fördelen med att allting står samlat om vi brådskande tvingas elda. 🙂