En gång när vi beställt maskindelar saknades det några enstaka saker i leveransen. Leverantören sa att de skulle skickas så fort han fått delarna från tillverkaren. Det var inte jätteviktiga delar och jag betalade därför fakturan som vanligt. Tyvärr dröjde det väldigt lång tid innan vi fick de uteblivna delarna. Tid och tjat krävdes för att vi skulle få de två små plaströren som saknades. Nästa gång vi beställde av samma leverantör (som tyvärr var ensam om just den produkten) saknades det åter igen delar i beställningen. Den här gången vägrade jag att erkänna deras faktura innan de skickat allt jag beställt. Nu var det leverantören som ringde varje dag för att se ifall jag hade fått rätt grejer. Att få samtliga delar gick den här gången snabbt och smärtfritt.
Det jag lärde mig av detta var att den som håller i pengarna har överhanden. Har du betalat fakturan är det väldigt svårt att få tillbaka pengar även om du har rätt till det. Är du engångskund och betalt i förskott är det i princip omöjligt att få rätt mot en leverantör, hur slarvig han än har varit.
Den som håller i pengarna har överhanden i alla typer av förhandlingar. En bra princip är därför att betrakta pengar du skickar till din motpart som omöjliga att återfå . Jag sparade mycket tid, pengar och undvek besvär genom att agera utifrån den principen. Det kan du också göra.