Den här veckans inlägg kommer alla att handla om problem relaterade till produkter, inköp och leverantörer. Driver du konsultfirma får du se den här veckans inlägg som en intressant inblick i andra mer produktintensiva branscher. Första inlägget handlar om ett problem som uppstod på grund av för bra försäljning.
Vi hade börjat sälja en viss typ av muggar som skiftade färg om man hällde varm vätska i dem. Produkten var populär, vi kunde ta bra betalt för den och allt var frid och fröjd. När vi skulle beställa in ytterligare två kartonger muggar sa leverantören att deras lager var slut. Fylla på lagret tänkte de inte göra föränn tidigast om 3 månader. Dom beställde containervis från Kina och ville koordinera det med deras andra beställningar. Jag kunde inte vänta så länge då jag redan sålt en av kartongerna och inte ville missa den försäljningen. Efter några dagars letande hade jag hittat en annan leverantör som till ett besvärligare pris och jobbig leveranstid kunde skicka liknande muggar.
Det jag lärde mig av denna händelse var att det är viktigt med bra leverantörer samt att det ska vara plural i leverantörer. Att vara beroende av en enda leverantör är inte bra, hur duktig leverantören än må vara. Se till att ha koll på andra leverantörer. Spara prislistor och kontaktinformation även från företag som du väljer att inte beställa ifrån. Spara allt allt allt. Du kommer garanterat att få nytta av det. Det fick jag, om och om igen.
1 kommentarer