Naomi Kleins bok No Logo är en av vänsterns favoritböcker. Jag tycker också om den boken, men av andra skäl. Mycket av det som Naomi Klein beskriver som cyniskt agerande av storföretag ser jag som smart marknadsföring och skickligt affärssinne. När jag läste hennes bok blev jag snarare imponerad än avskräckt. T.ex. när hon berättar om Bodyshop som köpte in vanlig tvål och packade om dem i gulliga småförpackningar för att tilltala kvinnor. På gränsen till lurendrejeri tyckte en av mina vänsterpolare, skickligt sätt att ge kunden vad de vill ha tyckte jag.
Läs boken och lär dig hantera ditt varumärke. Finns på Adlibris för 39 kr.
När man jobbar med att branda produkter kan man ju bli lite mörkrädd när man ser vilka priser som faktiskt ligger i botten och hur lika produkter faktiskt är (tvål är ju ett briljant exempel).
Samtidigt så bidrar en högre marginal i sig till ett värde. Vi får möjlighet att göra coola reklamfilmer och verklig toppinredning av retail butiken t.ex.
Jag pallade mig inte igenom den boken. Tråkigt skriven och en superarg feminist-lesbian-kommunist som skrivit den och det märks i varje mening. Blir så tråkig ton 🙂
Ha ha, känner iofs igen det där. Jag prenumererade länge på Ordfronts tidning (man fick ett tjog intressanta böcker gratis om man började prenumerera, sen orkade jag inte säga upp det). En vänstertidning man blir lätt deprimerad av att läsa. Varenda artikel gick ut på att berätta om hur eländigt allting var.
Tycker det är en intressant bok. Jävligt outdated dock! Kul att se vilka av hennes visioner som aldrig hände. (Och vilka som händer, t.ex. McJobs verkar bli stort)
Johan, jag kanske borde läsa den igen för att få den biten också 🙂 Är förresten halvvägs genom boken jag lånade av dig. Sjukt intressant. Får en att se på världen lite annorlunda.