Bokens undertitel är ”Building a Business When There Are No Easy Answers” och det är precis det boken handlar om. Hur man bygger ett företag när man inte har någon aning om vad man håller på med. Författaren, Ben Horowitz, var med och grundade Loudcloud, som blev Opsware och som sedan blev uppköpt av HP för 1,6 miljarder dollar. Kontant.
Bokens första del handlar om den resan. Eller snarare ”mardrömsfärden”. Det är ingen vacker, rosenskimrande framgångssaga som författaren målar upp. Det är snarare en berättelse om hårt arbete, panik, stress, ångest och spykänslor. Något många entreprenörer (och läsare av bloggen) kan känna igen sig i. Känslan av att befinna sig i marknadskrafternas brutala krig och ständiga hot om utplåning.
Bokens andra del handlar om vad han lärt sig och det är här guldklimparna finns. Här tar han upp saker man bara kan lära sig genom att genomlida kriget. Saker som man inte brukar läsa i ”hur du lyckas med ditt företag”-böcker.
Några unika frågor han tar upp:
- Hur du avskedar en lojal vän.
- Om det är OK att värva folk från din väns företag.
- Hur du pallar det psykologiska trycket när hela företaget hänger på att du gör det.
- Vad du ska göra när smarta personer är dåliga anställda.
- Hur du anställer chefer som kan mer än dig (utan att göra bort dig).
- Om och när du borde sälja ditt företag.
Och en massa andra bra saker. Boken är så tjock med bra grejer att det tog mig lång tid att komma igenom den. På varje sida var jag tvungen att stanna upp och göra anteckningar. Om du driver ett snabbexpanderande företag inom tekniksektorn borde du ladda hem och läsa boken ikväll. All tid som går utan att du läst den är ren förlust (ja, den är så bra).
Surfa in på Amazon och köp den direkt.