För några veckor sedan var jag på en föreläsning med Johan Staël von Holstein. Han berättade om hur han 1996 försökte övertyga investerare om hur bra internet var. Han hade då sagt att ”internet kommer om 10 år vara det viktigaste verktyget på arbetsplatsen” men blev sällan trodd. Investerare berättade istället hur de förbjöd sina anställda att använda internet på jobbet. Idag försöker Holstein övertyga investerare om hur bra sociala sajter är. ”Om 10 år kommer sociala sajter vara det viktigaste verktyget på arbetsplatsen” säger han. Investerarna tror inte på honom utan berättar istället hur de försöker förbjuda sina anställda att använda facebook på jobbet. Historien upprepar sig.
Just nu använder 96% av alla killar och tjejer i åldern 19-20 Facebook enligt statistik framgrävd av Simon Sundén. Om 10 år kommer dessa vara 29-30 och i full fart med att göra karriär. Dessa personer messar på facebook, kommenterar bilder och ändrar statusmeddelanden oftare än de skickar e-post. Att e-posta idag är som det var att skicka fax för 10 år sedan. Något man snart slutar med.
Holsteins föreläsning var väldigt intressant. Han är duktig på att slänga ur sig korta repliker som gör sig bra i skrift (s.k. oneliners). Idag har han en idé som ”ska slå ut både Facebook och Linkedin” samt ”ta halva Googles intjäningsförmåga”. Han behöver dock 25 miljoner men ”de som sitter på pengarna förstår sig inte på sociala sajter”.
Han beskrev sin produkt som en social sajt, ungefär som Facebook, fast man har kontakter utifrån vad man är intresserad av. Inte utifrån vilka man umgås med i skolan eller på jobbet (som det är på Facebook idag). Tack vare information om vad du är intresserad av ska man kunna ha bättre riktad annonsering. Något Facebook inte verkar klara av idag.
Det är intressant att lyssna på visionärer och jag är övertygad om att webben kommer att bli en ännu bättre social mötesplats i framtiden. Sajter och tjänster som bidrar till den utvecklingen kommer bli välanvända och några entreprenörer kommer att bli rika. Huruvida Holsteins sajt kommer att bli välbesökt och göra honom rik ska bli spännande att se. Jag önskar honom lycka till och håller tummarna.
Vad tror ni andra? Kommer sociala internettjänster vara det viktigaste verktyget på arbetsplatsen om 10 år?
Mer läsning: Johan Staël von Holsteins blogg med det ödmjuka namnet Sanningen enligt mig. En intervju från 2007 med Holstein och Disruptives första intryck av Holsteins idé. Rekommenderas läsning är också Simon Sundéns inlägg med ännu mer intressant Facebookstatistik.
Idag är en av de viktigaste verktygen mailboxen och den kanske inte är lika social som facebook men den är social!
Så det händer redan, vi behöver inte vänta 10 år!
Sjyst artikel! Däremot en sak saom jag tänkte på. Det är inte alla unga tjejer och killar mellan 19-20 som har Facebook. Det är enbart tjejer som det är så stor andel.
Så här ser siffrorna ut i detalj:
Tjejer 19 år: 96.08%
Tjejer 20 år: 96.85%
Killar 19 år: 78.52%
Killar 20 år: 79.17%
Båda 19 år: 89.98%
Båda 20 år: 91.23%
Unga killar gillar Facebook – men inte lika mycket som tjejerna 😉
Jaa, kul att något företag i Iqubegruppen greppat att en av nästa stora grejer är att lära känna dem man har samma intressen som, inte som idag med FB lära känna kompisar bättre. Tore vet att jag brukar tjata om detta ganska ofta… just nu fylls behovet av Twitter.
Simon, aha, där ser man hur fel man har 🙂 Tack för rättningen!
Johan, jag är dock inte lika övertygad av detta som du är. Jag hänger fortfarande mycket mer på facebook än på Twitter.
Sen finns det ju forum på nätet där man samlas om man har samma intressen.
Kul att du nämner faxen – minns du när vi brukade faxa teckningar till varandra? Det var på den tiden vi var de enda vi kände med sådana apparater… Om jag inte minns fel upprepade historien sig när våra kära föräldrar var tidiga med att skaffa Internetabonnemang och vi var i stort sett de enda vi hade mailadress till 🙂
Hoppas du mår fint!
/Jonas
Jonas, ha ha, det hade jag nästan glömt! Va roligt vi hade det 🙂
Men va krångligt det var, först ringa och säga att ”nu kommer en fax” och sen faxa 🙂
Minns du ”tappa inte sugen”-bilden (med elefanten som tappat snabeln) som var en sån där viral fax-bild som skickades runt?
Haha, ja den var ju en klassiker – satt inte den på kylskåpet i ert kök ett tag? 🙂 Minns även att du brukade gå loss rätt rejält på dina faxteckningar, nån gång fick jag en ”dead gambler” som förmodligen var inspirerad av nån westernfilm du sett 😉
Ja just det, vi var tvungna att ringa och förvarna…annars var det lätt hänt att man fick det där härliga faxpipet i luren. Those were the days!
Ha en trevlig helg!
/Jonas
Elefanten sitter faktiskt fortfarande kvar på kylskåpet 🙂
Den överlevde t.o.m. familjens renovering av köket för 9 år sedan. Det är en ihärdig elefant 🙂