Sammanfattning av 24hbc Oktober 2009

24hbc version 2 är över och det har varit väldigt roligt. Stort tack till de som arrangerade evenemanget! Bra jobbat! När jag postade lista med alla bidragen lovade jag en uppdatering med lite spontana tankar.

Evenemanget tog plats 28-30 Oktober på Yasuragi i Stockholm. 120 personer uppdelade på ca 60 lag skulle ta fram webbtjänster på 24 timmar. De lyckades väldigt bra. Jämfört med förra evenemanget kändes det som att folk var betydligt mer fokuserade och förberedda än förra gången. Förra gången var det 2 lag som var 4 pers och de flesta jobbade själva. Den här gången var lag med flera medlemmar vanligare. Det kändes också som att fler var bättre förberedda. Det var ganska uppenbart att flera hade lagt ner mycket jobb på sina idéer innan de kom till evenemanget.

Bonniers delade ut pris till Goldfish CRM. De blev inte klara med sin tjänst på 24hbc, men vem blev det? Vår svarbank saknar de flesta funktioner vi drömde om i början. Anledningarattfira.nu sträcker sig också bara till årsskiftet, sen måste vi fylla på databasen 🙂

När jag skrev listan över alla projekten upptäckte jag att många har börjat skippa www i adresserna. Om det är en ny trend eller om jag är otrendig och inte märkt det tidigare vet jag inte. Något som dock var en trend denna gång var alla sajter som ville förbättra miljön eller världen. Sharity, Medlemsbasen, 7billion, EcoBounce och pantamycketmera försöker alla på sitt sätt att förbättra omvärlden.

Festen på allmäna galleriet var riktigt kul. Bonnier delade ut lite bonuspriser. Bästa url gick till ratemypit.ch, bästa för omvärlden gick till pantamycketmera och mest cyniska affärsidé gick till sistaordet.se.

Några sajter jag tycker var extra intressanta:

Två sajter som liknar vårt mobileimpossible-koncept från förra året. Krogkul som ger dig uppdrag via mobilen, att utföra på krogen. Andra sajten är Challngr där du utmanar andra att utföra saker och kan utföra andras uppdrag.

SMSgrupp var riktigt bra tekniskt. Vi vet hur krångligt det är med sms-tjänster. Sjukt imponerande att de fixar ett unikt sms-nummer till din grupp.

Pantamycketmera, sjukt bra idé som jag redan börjat använda. Har redan ute en annons för Linköping. Den som vill hämta pantburkar hos mig kan styra in på pantamycketmera och läsa hur. Äntligen ska jag få slippa släpa stora kassar pet-flaskor till affären, nån annan kan göra det åt mig.

Sminkad.se och SCRABR är två sajter som har tjejer som målgrupp. Jag kan bara applådera deras smarta val av målgrupp. Att de flesta utvecklare av webbtjänster är killar har inneburit att tjejers sajtbehov inte är lika tillfredställt som killars. En sökning på ”linux” på Google genererar 1,33 miljoner sidor på svenska. En sökning på ”smink” genererar inte ens hälften så många resultat. Detta trots att betydligt fler människor använder smink än linux. Hett tips till nästa 24hbc är alltså att teama ihop sig med en idérik tjej.

Lokaliker hade den Coolaste ReklamVideon. Hela deras tjänst är välgjord och jag misstänker att de lagt ner lite mer än 24 timmar på sajten.

Jag har, som sagt, ett facebookalbum uppe för alla att beskåda. Gå dit och tagga er själva. Nu även med bilder från festen på lördagen. Gå också och rösta på Anledningattfira och svarbanken 🙂 Själv la jag min röst på SMSgrupp.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

2 kommentarer

  1. hur fick du fram mustach versionen av SCRABR?

    är väll dessutom lite missvisande att jämföra det svenska ordet smink med namnet linux? ”makeup” är väll bättre isf..

  2. Det var inte helt lätt faktiskt, fick leta lite. Är en länk nere till höger på deras förstasida.

    Jag googlade på svenska sajter. Googlar man på internationella google får man också dubbelt så många träffar på ”linux” jämfört med ”makeup”. Så det gäller även för det 🙂

    ”He-man” resulterar ca 309 miljoner träffar medan ”Barbie” bara ger 52 miljoner. Trots att det förmodligen sålts enormt många fler barbiedockor än he-mangubbar. 🙂

Leave a Comment.