Igår nämnde jag företaget Tablefinder i min affärsidé om hotellbokningar. 2007 utsåg Internetworld Tablefinder till sveriges hetaste webbentreprenörer. I år har Tablefinders blogg uppdaterats en enda gång (i januari) och på ”what happens on Tablefinder” finns det inte mycket aktivitet.
Jag vet inte om dom fortfarande arbetar bakom kulisserna eller ifall de gått vidare mot nya mål. Jag tror inte att Tablefinder kommer att göra sina ägare rika om inget väsentligt händer inom en snar framtiden. Av egna erfarenheter vet jag att det är svårt att lyckas med första försöket. Tablefinderkillarna har dock lyckats skapa ett fungerande hemsida och ett medialt buzz. Två saker som är bra att kunna ifall när man är entreprenör. Därför tycker jag att det ska bli spännande att se deras nästa projekt när dom är klara med sitt restaurangförsök.
Länkar: Tablefinder, Tablefinders blogg, Internetworlds hetaste 2007, 2006 och 2008. Internetworld har dessutom en intressant uppföljning av förra årets vinnare.
Hm, grabbarna har ju fått kapital från Seedcamp (kallas ibland europamotsvarigheten till Y-Combinator) så jag tror det finns en hel del sprut i både idé och team. Time will tell!
Tore, ditt inlägg gör mig besviken på din annars så utmärkta blogg. Vad är syftet med att skriva detta inlägget?
Du skriver att du inte vet något om dem ändå ”tror” du inte de kommer göra aktieägarna rika. Nähä…
Johan (och Johan):
När jag läser min text igen ser jag att jag inte lyckas med att nå fram med det jag ville säga. Förstår att du är besviken. Texten är otydligt skriven. Man får lätt intrycket av att jag tycker att Tablefinder-killarna gjort något dåligt när jag ville få fram det rakt motsatta budskapet. Att dom gjort något bra och att framtiden är deras.
Min intention med Tablefinder-inlägget var att jag ville säga att även ifall jag (Tore) kanske inte tror på just restaurangbokningsidé som källa till rikedom så tror jag att killarna bakom företaget kommer att bli rika. Att dom lyckats med vissa saker, har egenskaper som är attraktiva och därför har framtiden för sig. Jag anser att personliga egenskaper är långt viktigare än affärsidéer och ville lyfta fram det hos dem. Det var därför jag inte ville utveckla varför jag inte trodde på själva affärsidén (eftersom jag tycker det är mindre viktigt). Jag ville att fokus skulle ligga på att dom gjort något bra.
Men så här i efterhand inser jag att jag lyckades ganska dåligt med det. Vanligtvis brukar jag skriva ett inlägg två gånger. Först när jag kommer på det och sen precis innan jag publicerar (vilket innebär att det är flera dagar mellan tillfällena). Andra gången ser jag det med nya ögon och fixar till sådant som är otydligt. Den här gången publicerade jag inlägget direkt efter att jag hade skrivit det. Det var dumt av mig. Det blev ett dåligt inlägg som följd.
I artikeln från IDG framgår det att dom fortfarande jobbar med Tablefinder, att dom ändrat sin affärsidé, lärt sig av misstag och ser ljust på framtiden. Hade jag tagit med det hade syftet med inlägget kanske blivit tydligare. Det inser jag nu när jag läser inlägget en gång till. Ber om ursäkt för det och ska se till att återgå till min rutin att skriva inläggen två gånger innan jag publicerar dem.
Tack för att ni tar er tid och ryter till när ni tycker att jag skriver något dåligt. Feedback på det jag skriver är kul även när jag gjort något dåligt.
Tore, tack för klargörandet! Nu blev allt mycket tydligare, håller med dig att Tablefinder-crew kommer bli riktigt framgångsrika en dag. Med Tablefinder eller något annat projekt.
Anders Fredriksson (VD) bloggar ibland och här är ett inlägg med en del insiktfulla kommentarer kring första tiden med Tablefinder:
http://anders.tyckr.com/2008/05/07/my-take-on-the-seedcamp-video-questions/
Hej,
Tackar för de orden. 🙂 Jag hoppas också att jag kommer bli rik någon dag. 🙂 Dock är det inte det jag siktar på i första hand. Det var det väldigt mycket i början när vi startade bolaget. Då handlade det om att ”nu drar vi igång detta på 6 månader, växer det på 6 månader till och sedan kan vi anställa folk som sköter allt så kickar vi tillbaka och cashar in…”. Med facit i hand så skulle man kanske säga att vi var lite naiva. 🙂 Men en mentor från Seedcamp sa till mig en gång att om han hade vetat hur svårt det skulle vara att starta en business när han gjorde det, så hade han förmodligen aldrig vågat. Och jag måste säga att det ligger mycket i det. Denna gången så gav jag mig f-n på att jag skulle pröva om jag kunde och visste ingenting om svårigheterna.
Med den visdomen så vet jag nu att det inte är pengarna som är det viktigaste lockbetet, utan snarare att få göra något man älskar att göra.
Om man tänker efter… hur lyckligt lottad är man inte om man får hålla på med det man helst vill göra, du får någon annans pengar för att göra det, och sedan kanske blir rik på kuppen. Belöningen i slutändan lockar, men det är arbetet mot det målet som är det roliga och det viktigaste.
Lycka till själv med nuvarande och framtida idéer.
mvh,
//Anders Fredriksson,
VD, Tablefinder AB