Gårdagens inlägg handlade om att det inte finns standardkontrakt. Dagens handlar om att det faktiskt gör det. När det gynnar dig.
Vi hade en automatisk webbtjänst där vem som helst kunde starta en butik så länge dom hade en e-postadress. På så vis fick vi många bra ”drop-in”-klienter som hittade sidan själva och la upp en butik. Eftersom vi inte ville vänta på att folk skulle ”upptäcka sidan” tog vi själva kontakt med stora potentiella klienter. Sådana klienter innebar ofta telefonsamtal och personliga möten. Att förklara upplägget och fördelarna för klienten brukade ta lite olika lång tid men det slutade oftast med att klienten ville ha en butik. Det blev alltså dags att ta mötet från ”förutsättningslöst möte” till ”konkret diskussion”. Det var då vi la fram vårt standardkontrakt som ”gäller för de tusentals klienter vi redan har”. Med väldigt få undantag accepterade klienten direkt vårt avtalsförslag.
Vårt avtal var givetvis utformat så att båda parter tjänade på det (vilket är ett måste i en affärsuppgörelse). Men dom villkorsförbättringar som vissa klienter förhandlade till sig hade i princip alla kunnat förhandla till sig om dom inte rakt av accepterat vårt standardkontrakt. Genom att presentera kontraktet som Standard och inte som ”ett första trevande förslag på eventuellt kontrakt” lyckades vi både få snabbare avslut och bättre villkor för oss själva. Båda fördelarna visade sig vara viktiga. Snabba avslut innebar att vi fick mer tid över till att tjäna pengar åt klient och oss. Bättre villkor ledde till mer pengar att lägga på löner, inköp och stridskassa.
Vill du se hur vårt standardkontrakt såg ut kan du öppna butik på polyshop.se.
Så kort sagt är standardkontrakt något köparen bör undvika och säljaren försöker smita undan med? 😉
Patrik, exakt. Det handlar om att inte gå på andras knep men använda dom själv när man kan 🙂 Man ska aldrig luras men det här är inte att luras. Det är att snabba upp förhandlingar till sin egen fördel.