Ofta när man köper tjänster ombeds man skriva under någonting som brukar kallas för ”standardkontrakt”. Vi skulle byta serverleverantör och tyckte att deras skadeståndsersättning vid grovt slarv var angivet som löjligt lågt i kontraktet (ifall dom slarvade bort våra grejer skulle dom ge oss några jordnötter i ersättning för att använda en välkänd anglosaxiskt fras). Vi ville att det skulle höjas radikalt men säljaren sa att ”vi måste följa standardkontraktet”. Jag ändrade då i deras kontrakt och skrev ”Polyshop AB standardkontrakt vid serverhyra” med stora bokstäver längst upp. Faxade över det till honom och sa (med skämtsam ton) att om vi tvunget måste använda oss av standardkontrakt så skulle det vara Polyshops standardkontrakt. Han förstod piken och sa, skrattandes, att han isåfall måste inkludera sin chef i diskussionen. Tillsammans kunde vi tre komma fram till ett bra avtal som vi alla var nöjda med. Vitesbeloppet höjdes och dom tog ut en obetydligt högre hyra ”för den extra risken”.
Det jag lärt mig är att företag skriver ”standardkontrakt” för att undvika att du börjar förhandla. Gå inte på det tricket.
Sådana diskussioner skulle man behöva ta som privatperson ibland också, man är lite feg