När man optimerar för Google är det lätt att man snöar in sig på text. Det kan dock vara en bra idé att inte glömma bort bildsöket.
Så här ser en del av söktrafikresultatet ut för en av mina sajter just nu:
Väldigt många av besökarna kommer via bildsöket.
Är osäker på om bildtrafik är lika bra som trafik från vanliga sökresultatet. Konkurrensen i bildserpen är dock låg eftersom många glömmer bort att optimera för bilder. Även om trafiken skulle vara sämre behöver man knappt anstränga sig för att få den.
Några riktlinjer angående bilder:
- Döp filnamnet till sökordet (i mitt fall ”biarritz.jpg”)
- Använd sökordet i alt-taggen för bilden
- Ha sökordet i text nära bilden, gärna som caption
Svårare än så är det inte.
Fick tusentals besökare på termen film från hela världen när jag råkade peka om http://filmer.wackerberg.se till http://wackerberg.se. Det hänger i fortfarande, men jag tappar (i och med att jag rättat till ”felet”).
sökterm: film
exponeringar: 50,000
klick: 170
average position: 83
När jag renoverade min Zanzibar-reseguide i vintras la jag en dag på att skriva unika beskrivningar och titlar samt tagga drygt 100 bilder. Det har bl.a. lett till att direktlänkar till bilder dykt upp i sitelinks. Nästa steg är att göra som du beskriver; byta filnamnen.
Kan inte annat än hålla med om att bilder är en mycket bra metod för att skaffa besökare. Nästa ”grej” är ju helt klart videoklipp, känns som den mest underskattade marknadsföringsmetoden där ut.
Hej,
Jag har precis som du börjat optimera för bilder också.. VAr hittar du informationen om sökresultatet? Är det från Analytics? Jag kan inte riktigt hitta de underdimensioner som behövs för att få motsvarande resultat. Kan du tipsa hur du gör för att få fram det?
Hej Peter!
Välkommen till bloggen.
Jag använder mig av Statcounter för att få fram den där informationen: http://statcounter.com/
Tycker statcounter har ett lättare gränssnitt, håller inte på och gömmer all data som analytics krånglar med.