Helt plötsligt fick vi problem med båda våra tröjskrivare samtidigt. Jag kunde inte identifiera vad som orsakat felet eller vad som var trasigt. Samtidigt hade vi väldigt hög försäljning så det var ett ganska pressat läge. Hög försäljning innebar lyckligtvis gott om pengar. Därför var det inte ett svårt beslut att ringa efter en servicetekniker som bytte ut alla delarna i skrivarna. Trots att både hans tid och delarna var väldigt dyra. Vi bytte allt, oavsett om de enskilda delarna fungerade eller inte. På så vis blev vi av med problemet och kunde fortsätta att trycka.
Ett halvår senare hade vi inte lika hög försäljning. På grund av lite extraordinära kostnader hade vi dessutom tillfälligt ont om likvida medel. Tyvärr blev det åter problem med skrivarna. Den här gången hade vi inte pengar till att lösa problemet på samma sätt som förra gången. Istället fick jag ägna mina kvällar och helger åt att lista ut exakt vilken del det var fel på och bara byta ut den. Uteslutningsmetoden tar tid och är jobbig. Det var inte kul.
Den som kom på ordstävet ”pengar löser inte alla problem” eller ”pengar är roten till allt ont” var garanterat inte företagare. Uttrycken kanske stämmer i många människors vardag men om din vardag är att göra affärer gäller det omvända. Pengar löser alla problem. Har du tillräckligt med pengar kan nämligen betala för att bli av med problemen.
Jag lärde mig att alla problem går att mäta i hur mycket pengar det kommer kosta dig. Om summan understiger vad du tycker är värt att betala för att slippa problemet; då har du inte längre ett problem utan en kostnad. Ju mer pengar du drar in desto högre kostnader klarar du av.
Med andra ord: Ju mer du säljer desto mindre och färre problem.
Sälj, sälj, sälj.
Vill du fortsätta läsa rekommenderar jag inlägget om våra DTG fast-t-jet-skrivare som krånglade eller Dans inlägg om hur han köper sig fri från serverproblem.
1 kommentarer